BELGIA
I. PRZEWÓZ PASAŻERSKI
1.System zezwoleń
2.Formalności celne
3.Ruch drogowy
II. PRZEWÓZ ŁADUNKÓW
1.System zezwoleń
2.Formalności celne
3.Ruch drogowy
4.Opłaty fiskalne
III. KARY
1. Kary za przekroczenie przepisów
2. Zaostrzenie
kar za wykroczenia w ruchu drogowym
Belgia zawarła dwustronne porozumienie z Polską o
transporcie drogowym 30.10.1968r.
I PRZEWÓZ PASAŻERSKI
I - 1 SYSTEM
ZEZWOLEŃ
Transport międzynarodowy
Regulacja EC 684/92 ma zastosowanie dla usług wykonywanych
dla dochodu pojazdów zarejestrowanych w państwie, które jest członkiem UE lub EEA. Dla
wszystkich pozostałych państw powinno odnosić się do zawartości dwustronnych
porozumień, zgodnie z którymi, w większości, zamknięte wycieczki zwolnione są z
zezwoleń.
Dla usług, które podlegają zezwoleniom, wniosek powinien zostać złożony do
Ministerstwa Komunikacji i Infrastruktury.
Kabotaż
Regulacja EC 2454/92 ma zastosowanie dla usług wykonywanych
dla dochodu pojazdów zarejestrowanych w państwie, które jest członkiem UE lub EEA.
Dla usług, które podlegają zezwoleniom, wniosek powinien zostać złożony do
Ministerstwa Komunikacji i Infrastruktury.
I - 2 FORMALNOŚCI
CELNE
Dla Polski wymagany jest ważny paszport.
Dla kierowców wymagane są następujące dokumenty:
- paszport
- narodowe lub międzynarodowe prawo jazdy
- dyski tachografowe
Dla pojazdu wymagane są następujące dokumenty:
- narodowy lub międzynarodowy dowód rejestracyjny pojazdu
- ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej
- międzynarodowa zielona karta ubezpieczeniowa
- tablica rejestracyjna wskazująca kraj pochodzenia pojazdu
Dla pasażerów wymagane są następujące dokumenty:
- paszport lub dowód osobisty
Inne niezbędne dokumenty:
- przewozowy UE lub ASOR
- zezwolenia dla niezliberalizowanych usług
I - 3 RUCH
DROGOWY
maksymalne ciężary i rozmiary
wysokość 4.00 m
szerokość 2.55 m
długość :
- autobus 15.00 m
- autobus przegubowy 18.00 m
nacisk na oś
- pojedyncza oś 10 t
- napędowa oś 12 t
- podwójną oś o odstępie między osiami:
- 1.00 m do 1.30 m 19 t
- 1.30 m do 1.80 m 20 t
dopuszczalny maksymalny ciężar
- autobus 2-osiowy 19 t
- autobus 3-osiowy 26 t
- autobus przegubowy 28 t
II PRZEWÓZ
ŁADUNKÓW
II - 1 SYSTEM
ZEZWOLEŃ
a - Prowadzący operacje przewozowe z
państw, które nie są członkami UE (w tym Polski) mogą
ubiegać się o zezwolenie niezbędne dla prowadzenia
operacji do Belgii, z Belgii i tranzytem przez
Belgię od odnośnych władz w ich własnym kraju.
b - przewozy kraje 3
Przewóz między Belgią a innymi członkami EKMT jest
nieograniczony zezwoleniem EKMT.
c - transport osłonięty zezwoleniem EKMT
Zezwolony dla przewozu między dwoma i trzema krajami do innego
członka EKMT.
II - 2 FORMALNOŚCI
CELNE
Dla Polski wymagany jest ważny paszport.
Dla kierowców wymagane są następujące dokumenty:
- paszport lub dowód osobisty
- narodowe lub międzynarodowe prawo jazdy
Dla pojazdu wymagane są następujące dokumenty:
- międzynarodowy dowód rejestracyjny
- dla państw spoza UE - międzynarodowa zielona karta
ubezpieczeniowa
Dla towarów wymagane są następujące dokumenty:
- list przewozowy CMR (za wyjątkiem przewozu na własny
rachunek)
II - 3
RUCH DROGOWY
maksymalne ciężary i rozmiary
wysokość (tolerancja do 1%) 4.00 m
szerokość
- pojazd / przyczepa silnikowe 2.55 m
- pojazd chłodniczy 2.60 m
długość
- pojazd silnikowy 12.00 m
- przyczepa
- ze środkową osią
- - maksymalnie 3.5 t 8.00 m
- - od 3.501 t do 8 t 10.00 m
- - ponad 8 t 11.00 m
- z dwoma lub więcej osiami 12.00 m
- pojazd przegubowy 16.50 m
- pociąg drogowy 18.75 m
nacisk na oś
- pojedyncza oś 10 t
- oś napędowa 12 t
- podwójna oś pojazdu silnikowego o odstępie między osiami
- - od 1.00 m do 1.30 m 19 t
- - od 1.30 m do 1.80 m 20 t
- podwójna oś przyczepy lub naczepy z mechanicznym
zawieszeniem i odstępem między osiami
- - poniżej 1.00 m 10 t
- - od 1.00 m do 1.20 m 16 t
- - od 1.20 m do 1.30 m 17 t
- - od 1.30 m do 1.80 m 18 t
- - powyżej 1.80 m 20 t
- podwójna oś przyczepy lub naczepy o pneumatycznym
zawieszeniu i odstępem między osiami
- - poniżej 1.00 m 10 t
- - od 1.00 m do 1.20 m 17 t
- - od 1.30 m do 1.80 m 20 t
- potrójna oś o mechanicznym zawieszeniu i odstępem między
osiami
- - od 1.00 m do 1.14 m 20 t
- - od 1.14 m do 1.30 m 21 t
- - od 1.30 m do 1.80 m 24 t
- potrójna oś o pneumatycznym zawieszeniu i odstępem między
osiami
- - od 1.00 m do 1.14 m 22 t
- - od 1.14 m do 1.30 m 24 t
- - od 1.30 m do 1.80 m 27 t
dopuszczalny maksymalny ciężar (tolerancja: osie 5%, waga
całkowita 2%)
- - z dwoma osiami 19 t
- - z trzema osiami 26 t
- - z czterema osiami 32 t
- - z dwoma osiami 20 t
- - z trzema osiami 30 t
- - z trzema osiami (2+1) 29 t
- - z czterema osiami (2+2) 39 t
- - z pięcioma osiami (2+3) o mechanicznym zawieszeniu 43 t
- - z pięcioma osiami (2+3) o pneumatycznym zawieszeniu 44 t
- - z pięcioma osiami (2+3) 44 t
- - z trzema osiami (2+1) 29 t
- - z czterema / pięcioma osiami (2+podwójna / potrójna oś)
35 t
- - z czterema osiami (3+1) 36 t
- - z czterema osiami (2+2) 39 t
- - z pięcioma / sześcioma osiami (3 osie o mechanicznym
zawieszeniu + podwójna / potrójna oś) 42 t
- - z pięcioma / sześcioma osiami (2+3,3+2/3) 44 t
- - z pięcioma / sześcioma osiami (3 osie o pneumatycznym
zawieszeniu +podwójna / potrójna oś) 44 t
Ładunki wyjątkowe: zezwolenie wymagane jest dla wszystkich
niezwykłych ładunków.
II - 4 OPŁATY
FISKALNE
Operacje transportowe wewnątrz Belgii wymagają 21%-owej
opłaty VAT.
Operacje transportowe związane z importem lub eksportem towarów oraz usługi takie jak
załadunek, rozładunek, składowanie itp. są zwolnione od VAT-u.
Kierowcy pojazdów są zobowiązani do opłat za używanie autostrad i dróg
przyswojonych.
Kwoty opłat użytkowych:
- - dziennie 237 franków belgijskich
- - tygodniowo 790 franków belgijskich
- - miesięcznie 2962 franków belgijskich
- - kwartalnie 8887 franków belgijskich
- - rocznie 30428 franków belgijskich
- pojazdy o czterech lub więcej osiach
- - dziennie 237 franków belgijskich
- - tygodniowo 1303 franków belgijskich
- - miesięcznie 4937 franków belgijskich
- - kwartalnie 14812 franków belgijskich
- - rocznie 50714 franków belgijskich
|