I - 2 FORMALNOŚCI
CELNE
Dla kierowcy wymagane są następujące dokumenty:
- paszport lub dowód osobisty
- narodowe lub międzynarodowe prawo jazdy
- certyfikat dotyczący dni zatrzymywania zgodnie z EC 3820/85
lub dyskiem tachografowym
Dla pojazdu wymagane są następujące dokumenty:
- narodowa licencja drogowa
- międzynarodowa zielona karta ubezpieczeniowa
Dla pasażerów wymagane są następujące dokumenty:
- paszport lub dowód osobisty
Inne wymagane dokumenty:
- w przypadku, gdy są wymagane dokumenty przewozowe
lub zezwolenie
I - 3 RUCH
DROGOWY
maksymalne ciężary i rozmiary
wysokość 4.00 m
szerokość 2.55 m
długość
- autobus z dwiema osiami 12.00 m
- autobus z trzema osiami 12.00 m
- autobus z co najmniej trzema osiami, a oś napędowa ma
pneumatyczne zawieszenie lub odpowiednik 15.00 m
- autobus przegubowy 18.00 m
nacisk na oś
- pojedyncza oś 10 t
- oś napędowa 11.5 t
- podwójna oś z odstępem między osiami
- - poniżej 1.00 m 11.5 t
- - od 1.00 m do 1.30 m 16 t
- - od 1.30 m do 1.80 m 18 t
- - od 1.30 m do 1.80 m a oś napędowa jest wyposażona
- w bliźniacze opony i pneumatyczne zawieszenie lub odpowiednik
19 t
dopuszczalny maksymalny ciężar
- autobus 2-osiowy 18 t
- autobus 3-osiowy 25 t
- autobus 3-osiowy a oś napędowa jest wyposażona w
bliźniacze opony i pneumatyczne zawieszenie lub odpowiednik 26 t
- autobus przegubowy 28 t
II PRZEWÓZ
ŁADUNKÓW
II - 1 SYSTEM
ZEZWOLEŃ
II - 2 FORMALNOŚCI
CELNE
Dla kierowców wymagane są następujące dokumenty:
- paszport lub dowód osobisty
- narodowe lub międzynarodowe prawo jazdy
Dla pojazdów wymagane są następujące dokumenty:
- krajowy dowód rejestracyjny
- międzynarodowa zielona karta ubezpieczeniowa
Dla ładunków wymagane są następujące dokumenty:
- list przewozowy CMR
- Karnet TIR lub Społeczny dokument tranzytowy
- świadectwo kabotażu z notatnikiem
- świadectwo ubezpieczeniowe
- tablica stosowanych taryf lub cło transportowe
II - 3 RUCH
DROGOWY
maksymalne ciężary i rozmiary
wysokość 4.00 m
szerokość
- pojazd / przyczepa silnikowe 2.55 m
- pojazd chłodniczy (minimalna grubość ścian: 45 mm)
2.60 m
długość
- pojazd silnikowy 12.00 m
- przyczepa 12.00 m
- pojazd przegubowy 16.50 m
(maksymalna długość pojazdu przegubowego wynosi 16.50 m, jeśli
maksymalny odstęp między osiami pięciokołowego sworzenia i tyłu
naczepy wynosi 12.00 m, a odstęp zmierzony poziomo między tymi
osiami a każdym punktem z przodu naczepy nie przekracza 2.04 m.
W przeciwnym razie maksymalna długość wynosi 15.50 m)
- pociąg drogowy 18.75 m
(maksymalna długość pociągu drogowego wynosi 18.75 m, pod warunkiem,
że maksymalne dozwolone długości części nie są przekroczone-
całkowita długość ładunku 15.65 m a maksymalny odstęp 16.40 m
między głównym punktem zewnętrznym obszaru załadunku za kabiną
a punktem zewnętrznym obszaru załadunku przyczepy połączenia)
nacisk na oś
- pojedyncza oś 10 t
- oś napędowa 11.5 t
- podwójna oś pojazdu silnikowego o odstępie między osiami
- - poniżej 1.00 m 11.5 t
- - od 1.00 m do 1.30 m 16 t
- - od 1.30 m do 1.80 m 18 t
- - od 1.30 m do 1.80 m, a oś napędowa jest wyposażona w
bliźniacze opony i powietrzne zawieszenie 19 t
- podwójna oś przyczepy lub naczepy o odstępie między osiami
- - poniżej 1.00 m 11 t
- - od 1.00 m do 1.30 m 16 t
- - od 1.30 m do 1.80 m 18 t
- - powyżej 1.80 m 20 t
- potrójna oś przyczepy lub naczepy o odstępie między osiami
- - poniżej 1.30 m (włącznie) 21 t
- - ponad 1.30 m do 1.40 m 24 t
dopuszczalny maksymalny ciężar
- - z nie więcej niż dwoma osiami 19 t
- - z więcej niż dwoma osiami 25 t
- - z więcej niż dwoma osiami i z podwójną osią o
niezmiennej rozdzielczości 26 t
- - z podwójnymi osiami o niezmiennej
rozdzielczości 32 t
- - z nie więcej niż dwoma osiami 18 t
- - z więcej niż dwoma osiami 24 t
- - z nie więcej niż czterema osiami 28 t
- - z czterema osiami (2+2) z odstępem między
osiami naczepy 1.30 m lub więcej 36 t
- - z czterema osiami (2+2) z odstępem między
osiami naczepy ponad 1.80 m, a oś napędowa
- jest wyposażona w bliźniacze opony i powietrzne
zawieszenie lub odpowiednik 38 t
- - z innymi niż wymienione czterema osiami 35 t
- - z pięcioma / sześcioma osiami (2+3, 3+2/3) 40 t
- - z ponad czterema osiami w połączonej operacji
transportowej 44 t
- - z poniżej czterema osiami 28 t
- - z czteroma osiami (2+2) 36 t
- - z innymi niż 2+2 czteroma osiami 35 t
- - z pięcioma / sześcioma osiami (2+3, 3+2/3) 40 t
- - z ponad czterema osiami w połączonej operacji
transportowej 44 t
Ładunki wyjątkowe.
Specjalne zezwolenie można uzyskać jedynie w szczególnych
przypadkach od władz transportowych w punktach przejść granicznych, jeżeli ładunku
nie można podzielić z przyczyn technicznych lub jeżeli wymaga to sporych dodatkowych
kosztów i przewóz ładunku koleją lub wodną drogą śródlądową przez przynajmniej
większą część podróży jest niemożliwy lub wymaga sporych dodatkowych kosztów.
II - 4 OPŁATY
FISKALNE
a - podatek pojazdu
Z wyjątkiem autobusów zarejestrowanych w tych krajach, w
których istnieje umowa
zwalniająca, zagraniczne autobusy muszą płacić podatek
pojazdu, dziennie:
- Pojazdy z dwoma osiami i wagą całkowitą:
- do 7.5 t 3 DM
- od 7.5 t do 15 t 9 DM
- ponad 15 t 12 DM
Jeśli waga całkowita nie znajduje się na licencji
drogowej, wymagany jest oficjalny certyfikat.
b - VAT
Stawka VAT dla przewozu pasażerów wynosi 1.3 Pf. na
osoba / km jako indywidualny
podatek dla sporadycznego przewozu.
Indywidualne opodatkowanie ma zastosowanie
przy przekraczaniu granicy państwa, które nie jest
członkiem UE (np. Polski).